X

کاربردهای متداول سرویس رایانش ابری

ورود فناوری‌های ابری به کسب‌وکارها و صنوف مختلف، مزایای متعددی را برای صنایع ایجاد می‌کند و جایگزینی این فناوری با روش‌های سنتی می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری در نتایج حاصله ایجاد کرده و کمک کند تا بتوان به‌سرعت رقبا را کنار زد. هر سازمانی متناسب با اهدافی که دارد، می‌تواند کاربردهای متفاوتی برای یک سرویس رایانش ابری  تعریف کند، اما موارد زیر را می‌توان متداول‌ترین کاربردهای سرویس‌های ابری در کسب‌وکارها به‌حساب آورد.

1.ذخیره فایل‌ها و داده‌ها: بدون شک با وجود انواع و اقسام سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی مانند فلش مموری‌ها و هاردهای اینترنال و اکسترنال مختلف، گزینه‌های متنوعی برای ذخیره‌سازی و نگهداری فایل کاربران وجود دارد. اما استفاده از فناوری ابری برای ذخیره‌سازی، مزایای متعددی مانند بهبود دسترسی و انعطاف‌پذیری زیادی ایجاد می‌کند که باعث شده به‌مرور کاربران و کسب‌وکارها به این روش جدید ذخیره‌سازی روی آورند. در این روش می‌توان با استفاده از اینترنت در هر زمان و مکانی به فایل‌های موردنظر دسترسی داشت و در مواقع لازم، ظرفیتی که برای ذخیره‌سازی در اختیار است را با چند کلیک افزایش داد.

این روش کاربران را به داشتن یک سخت‌افزار خاص محدود نمی‌کند و نیازی به بلااستفاده نگه‌داشتن حجم زیادی فضا برای نیازهای احتمالی در آینده نیست. سرویس AmazonS3 و دراپ‌باکس و وان درایو سه مورد از سرویس‌های ابری شناخته شده در جهان هستند. این سرویس‌ها معمولاً چند گیگ ظرفیت اولیه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند و برای دریافت فضای ذخیره‌سازی بیشتر، باید طبق پلن‌های ارائه شده هزینه پرداخت کرد.

2.تحلیل‌های بیگ دیتا: امروز کسب‌وکارها برای دوام آوردن در بازار و مزیت یافتن نسبت به رقبا، ناچارند تا داده‌های متعددی را از مشتریان، گرایش‌های جدید بازار، عملکرد فروش و … جمع‌آوری کرده و با تحلیل این داده‌ها، استراتژی مناسبی تدوین کنند. جمع‌آوری، نگهداری و تحلیل چنین حجم عظیمی از داده‌ها، نیازمند زیرساخت‌ها و فضای مناسبی برای پردازش و ذخیره‌سازی است. انعطاف‌پذیری بالای سرویس‌های ابری و امکان پرداخت به میزان مصرف، باعث می‌شود استفاده از یک سرویس رایانش ابری  نسبت به دیگر روش‌های تأمین زیرساخت به‌صرفه‌تر و کاراتر باشد.

استفاده از تحلیل‌های بیگ دیتا باعث می‌شود کسب‌وکارها بتوانند مشتریان و بازار را بهتر بشناسند و با این شناخت حاصل شده، کمپین‌های بازاریابی مناسب‌تر و محصولاتی دقیق‌تر برای مشتریان طراحی و ارائه کنند. نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM، یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهایی هستند که به سازمان‌ها در تحلیل اطلاعات مشتریان شرکت کمک می‌کند. این نرم‌افزارها برای آنکه دسترسی مناسبی برای کارکنان فراهم کنند، معمولاً به‌عنوان یک نرم‌افزار بر بستر ابر ارائه می‌شوند.

3.آرشیو و بکاپ: حملات سایبری و تهدیدهای امنیتی آنلاین، هر لحظه سلامت داده‌های سازمان‌ها و امنیت ابری را تهدید می‌کند. تداوم بدون اختلال عملکرد یک سازمان، مستلزم آن است که همیشه نسخه پشتیبانی از داده‌ها موجود باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای داده‌های اصلی، بتوان به‌سرعت آنها را بازیابی و جایگزین کرد. روش‌های سنتی نگهداری و آرشیو داده‌ها برای مدت‌ها کارایی لازم را برای سازمان‌ها ایجاد می‌کردند. اما به دلیل ماهیت پورتابل این زیرساخت‌های سخت‌افزاری، به‌شدت در معرض آلوده شدن به انواع ویروس و بدافزار و یا آسیب‌های فیزیکی هستند.

درحالی‌که استفاده از سیستم‌های پشتیبان‌گیری بر بستر ابر، این مشکلات را برطرف کرده و روشی کارآمد برای آرشیو و نگهداری داده‌ها پیشروی سازمان‌ها قرار داده است. در پشتیبان‌گیری ابری می‌توان طبق زمان‌بندی خاصی مرتباً از داده‌ها نسخه جدید ذخیره‌سازی و جایگزین کرد. امکان رمزگذاری این داده‌ها نیز می‌تواند خیال مدیران را از حفظ سلامت این داده‌ها در برابر حملات هکری و نشت اطلاعات راحت کند.

4.تست و توسعه نرم‌افزار: توسعه‌دهندگانی که پیش‌تر کار نوشتن یک برنامه بر بستر زیرساخت‌های IT داخلی سازمان را انجام داده باشند، می‌دانند که تأمین چنین زیرساختی که کیفیت مناسبی داشته باشد و خللی در کار وارد نکند چه‌کار سخت و پرزحمت و هزینه‌بری است. همین دردسرها می‌تواند مدت‌زمان به سرانجام رسیدن پروژه‌ها را طولانی کند و این برای توسعه‌دهندگانی که در بازار رقابتی حاضر فعالیت می‌کنند چندان مطلوب نیست. با استفاده از رایانش ابری و سرویس رایانش ابری  موجود برای این کار می‌توان سرعت، کیفیت و سهولت کار را افزایش داد و با دسترسی داشتن به ابزارهای مناسب، یکپارچگی فرایند توسعه و تست نرم‌افزار بهبود پیدا می‌کند.

5.تأمین زیرساخت‌های لازم از طریق IaaS و PaaS: راه‌اندازی سرورهای اختصاصی در محل شرکت‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری و به‌کارگیری نیروهای متخصص است. درحالی‌که با مهاجرت به ابر و استفاده از سرویس رایانش ابری  برای تأمین زیرساخت IT سازمان می‌توان زحمت و هزینه این کار را کاهش داد و در مدت کوتاه‌تری از زیرساخت لازم استفاده کرد. زیرساخت تأمین شده از طریق این روش انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و دسترسی پذیری بالاتری نسبت به روش‌های سنتی دارد و با چند کلیک می‌توان تعداد ماشین‌های مجازی در اختیار سازمان را کاهش یا افزایش داد.

6.ارتباطات: رایانش ابری افراد را قادر می‌سازد تا با استفاده از ابزارهای ارتباطی مبتنی بر ابر اعم از سرویس ایمیل، تقویم آنلاین، پیام‌رسان‌ها، ارتباط ساده‌تر و با محدودیت کمتری داشته باشند. تمامی متن‌ها و فایل‌هایی که بر بستر این برنامه‌های ابری ردوبدل می‌شوند بر روی زیرساخت‌های ابری ذخیره‌سازی شده و کاربران با اتصال اینترنتی از طریق هر دستگاهی، می‌توانند مجدداً به این فایل‌ها و داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

7.شبکه‌سازی اجتماعی: شاید بتوان شبکه‌سازی اجتماعی و ایجاد زمینه‌ای برای دسترسی بهتر افراد به مجموعه‌ای از داده‌های مشترک را یکی از مهم‌ترین کاربردهایی دانست که به‌واسطه استفاده از انواع سرویس رایانش ابری  برای کاربران ایجاد شده است (اما کمتر به چنین موردی توجه می‌شود). پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … صرفاً شماری از چندین و چند سرویسی هستند که بر پایه SaaS توسعه‌یافته و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. این پلتفرم‌ها باعث می‌شوند کاربران بتوانند دوستان و آشنایان جدیدی در سراسر دنیا پیدا کرده، با آنها ارتباط برقرار کرده و انواع فایل‌ها و اطلاعات را با آنها به اشتراک بگذارند.

8.مدیریت کسب‌وکار: ابزارهایی مانند ERP (Enterprise Resource Planning) و نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) تنها نمونه‌هایی از ابزارهای مدیریت کسب‌وکار به‌حساب می‌آیند که امروزه توسط سازمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. باوجودآنکه پیش از گسترش فناوری‌های ابری نیز این نرم‌افزارها وجود داشته و مورداستفاده قرار می‌گرفتند، اما قرارگرفتن آنها بر بستر ابر باعث شد تا بهبود قابل‌توجهی در کارکرد و دسترسی پذیری آنها ایجاد شود. به‌طوری‌که این ابزارها اکنون در رأس استراتژی‌های مدیران سازمان‌ها قرار داشته و کارایی سازمان‌ها را متحول کرده‌اند.

میزان استفاده سازمان‌ها از سرویس رایانش ابری  در سراسر جهان

فناوری‌های ابری به‌سرعت در حال نفوذ به ابعاد زندگی و کسب‌وکار افراد هستند. سازمان‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی، کسب‌وکارهای استارتاپی و شرکت‌های بزرگ، نهادهای غیرانتفاعی و تجاری، همه‌وهمه به‌مرور در حال مهاجرت به ابر و به‌کارگیری این فناوری در پیشبرد اهداف خود هستند. طبق اعلام RightScale، امروزه بیش از 94 درصد سازمان‌های بزرگ از انواع سرویس رایانش ابری  و فناوری‌های ابری استفاده می‌کنند. استفاده از ابر عمومی در صدر تقاضای کاربران قرار دارد و ابر خصوصی و هیبرید نیز بسته به نیاز سازمان‌ها مورد انتخاب قرار می‌گیرند.

دی ان ان